fbpx

Halfjaar Traject: Theater

Van 11 januari t/m 31 mei 2025
Zaterdagen van 12:00 tot 14:00
De Veerman | Marialei 25, 2018 Antwerpen
Halfjaar Traject: Theater | Anima Vinctum | theateropleiding antwerpen

Theateropleiding Antwerpen: Halfjaar Traject

Wil je leren acteren en je eigen grenzen verleggen ?
In deze theateropleiding wordt ruimte gemaakt om te onderzoeken, te ontdekken en te transformeren als performer en maker in spel, beweging en creatie. Theater vanuit de ziel.

Het Halfjaar Traject: Theater omvat een creatief en inspirerend programma van 18 lessen waarin verschillende werkmethodieken, theaterstijlen en acteerdisciplines worden behandeld. Onderwerpen zoals tekstinterpretatie, gelaat- en lichaamstaal, bewegingsleer, expressie- en improvisatietechnieken komen aan bod. Daarnaast vergroten we je zelfbewustzijn met behulp van psychologische oefeningen, waarbij de nadruk ligt op de confrontatie met je innerlijke zelf. Dit stelt acteurs in staat hun diepste potentieel te ontplooien en de verkregen inzichten tot uiting te brengen en bewust te vertalen op de scène.

Hoe kan je het lichaam bewust maken, beheersen en aanwenden om gestalte te geven aan een personage ?
Hoe groei je naar een authenticiteit van spelen dat onvervalst en doorleeft is ?
Met andere woorden: Hoe breng je een personage werkelijk tot leven ?

Het ‘worden’, niet ‘spelen’, is de essentie en het streven in onze leer.

Het streefdoel van onze leer is dat acteurs niet zomaar een personage spelen, maar het werkelijk worden.
Dit proces van worden, in plaats van spelen, vormt de kern van onze filosofie en werkmethodiek.
De focus ligt op waarachtig, zuiver acteren, een proces waarbij acteurs hun innerlijke emoties gaan verkennen en vertalen naar het podium. De zoektocht naar de waarheid, naar wie we zijn, zonder muren en zonder beschermlagen.



Jaartraject: Theater volgen met of zonder workshops Fysiek Theater ?
Je hebt zelf de keuze om het halfjaar traject te volgen in combinatie met een 3-delige workshopreeks Fysiek Theater. De workshops worden door expert trainer Michiel Van Opstal aangeboden – gespecialiseerd in lichaamstaal en bewegingskunsten.

Meer info over deze workshopreeks vindt je op deze pagina.

Wij hanteren een intensieve werkmethodiek die zich richt op het versterken van het zelfbewustzijn van zowel lichaam als geest. Ons doel is om het verstand (ratio) en het lichaam (emotie) te integreren, waardoor deze schijnbare tegenpolen samenkomen als één instrument in het spelproces. Het gaat hierbij om ‘worden’ in plaats van alleen ‘spelen’. In deze aanpak ontdek je je potentiële kracht en worden verborgen kwaliteiten tot leven gewekt.

Onze methodiek bestaat uit drie onderdelen die samenkomen tot één geheel: de drie-eenheid van acteren: spraak, lichaam en mimiek. De methodiek is gebaseerd op:

  • Tekstinterpretatie: Het doorgronden en betekenisvol overbrengen van teksten.
  • Lichaamsbeheersing: Het ontwikkelen van volledige controle over je lichaam.
  • Improvisatietechnieken: Creativiteit en spontaniteit bevorderen door te improviseren.
  • Psycho-analyse: Het toepassen van gewaarwordingsoefeningen om het zelfbewustzijn te ondersteunen en te versterken.
  • Viewpoints en variabele oefeningen op intentie-weerstand: Gericht op het ontwikkelen van fysieke en emotionele bewustwording.
  • Laban-bewegingen: De relatie tussen ruimte en lichaam wordt onderzocht.
  • Method acting met improvisatie en (eigen) teksten: Het ontwikkelen van authentieke personages door diepgaande identificatie.
  • Commedia dell’arte: Het gebruik van humor en stereotype karakters in improvisaties.
  • Repertoireteksten: Identificatie en inleving in bestaande teksten.

 


 

Na het zorgvuldig metselen van deze bouwstenen gaan we gezamenlijk, als groep, de verschillende vormelijke invalshoeken verkennen en reiken we je de tools en mogelijkheden aan om naast theater te spelen ook theater te maken.

Je kunt goed spelen of je kunt slecht spelen; waar het om gaat is dat je waarachtig speelt. Oprecht spelen betekent juist logisch en samenhangend spelen; denken streven, voelen, en handelen in harmonie met je rol. Wanneer je al die innerlijke processen aanpast aan het geestelijke en fysieke leven van de persoon die je uitbeeldt , dan noemen we dat een rol leven.

“Toneelspelen is niet spelen maar worden. We proberen in de lessen aan de hand van eigen ervaringen en analyse een rol op te bouwen en vorm te geven.”

Werkmethoden

•  Tekstinterpretatie en monoloogleer
•  Gelaat- en lichaamstaal, beheersing en expressie
•  Psychotraining en improvisatietechnieken
•  Fysiek theater en bewegingsleer
•  De verworven kennis en ervaring uitwerken naar een toonmoment

Method acting:

  • Verken de diepte van je karakter en leer technieken om je volledig in je rol in te leven.
  • Het oproepen van eigen emoties en herinneringen van de acteur om een echte en diepgaande reactie in de performance te creëren.
  • Het gebruik van persoonlijke ervaringen van de acteur om zich in de emotionele staat van het personage te verplaatsen.


Meisner-techniek:

  • Focus op het reageren op je medespelers en het ontwikkelen van een natuurlijke en geloofwaardige acteerstijl.
  • Oefeningen waarbij acteurs dezelfde zin of actie herhalen om in het moment te blijven en direct te reageren op hun partner.
  • Het doel is om echt en geloofwaardig te handelen, gebaseerd op de realiteit van de situatie die wordt voorgesteld.


Stanislavski-systeem:

  • Begrijp en pas de basisprincipes van Stanislavski toe om je acteerwerk authentieker te maken.
  • Dit concept moedigt acteurs aan om te vragen: “Wat zou ik doen als ik in de situatie van mijn personage was?” Het helpt hen zich te verplaatsen in hun personage.


De praktische esthetiek van Mamet:

  • Focus op wat het personage wil bereiken in elke scène (de actie) en hoe de acteur dat kan realiseren.
  • Het gebruik van de persoonlijke ervaringen van de acteur om een situatie te benaderen alsof het echt is.
  • Analyseren van het script om de specifieke doelen en acties van het personage te identificeren.


Chekhov-techniek:

  • Gebruik van fysieke bewegingen om de innerlijke emoties en intenties van het personage uit te drukken.
  • Sterke nadruk op het gebruik van verbeelding en het creëren van de atmosfeer van de scène.

Je kan in het halfjaar traject doorstromen naar een 2e en 3e lesjaar waarbij de moeilijkheidsgraad toeneemt van beginnersniveau naar het niveau voor gevorderden.

Heb je al voldoende theaterervaring en wil je meteen starten in het 2e jaar ?
De moeilijkheidsgraad voor gevorderden is toelaatbaar na een succesvolle deelname van het 1e lesjaar v/h halfjaar traject of door een andere gelijkgestelde acteeropleiding van minstens 1 jaar.

Wanneer je twee halfjaar trajecten hebt gevolgd (1e en 2e lesjaar) dan is dit gelijkgesteld aan 1 lesjaar v/h jaartraject. Als je nadien wil overstappen naar het jaartraject dan kan je kiezen om door te stromen naar het 2e lesjaar v/h jaartraject en/of je vervolgt het 3e lesjaar van het halfjaar traject.

Het 1e lesjaar van het halfjaar traject:
In het eerste lesjaar gaan we hoofd (ratio) en lichaam (emotie) in verbinding brengen waardoor we deze tegenpolen bewust als één werktuig kunnen gebruiken in het spelgebeuren.

Hoe geef je uitdrukking vanuit je lichaam en niet alleen vanuit je mimiek ?
Hier ligt de focus op het bewustmaken van je eigen lichaamstaal en hoe te reguleren naar een betere balans tussen hoofd en lichaam. Het doel is te leren voelen wat je doet in plaats van zuiver met je hoofd uitbeelding te geven aan dat wat je wil vertellen en overbrengen aan de toeschouwer.

Verschillende improvisatie- en expressie oefeningen komen aan bod.
Daarnaast beoefenen we de verhouding van intentie en weerstand – het conflict in het personage.
De oefeningen zijn gebaseerd op zelf aangeworven werkmethoden en geïnspireerd op de leer van Grotowski en Stanislavski.

Het 2e lesjaar van het halfjaar traject:
In het tweede lesjaar neemt de moeilijkheidsgraad toe en werken we meer rond improvisatie en creatie. De verworven kennis en ervaring dat tijdens het 2e lesjaar wordt opgedaan zal uitgewerkt worden naar een toonmoment als eindopdracht.

Het 3e lesjaar van het halfjaar traject:
In het laatste lesjaar van het halfjaar traject worden de lessen omgezet in repetities en werken we als groep doelgericht toe naar een theatervoorstelling, die we als eindresultaat aan het publiek opvoeren.

START LESSEN

De eerste les start op zaterdag 11 januari 2025 van 12:00 tot 14:00.
De lessen vinden wekelijks plaats op zaterdagnamiddag (exclusief feestdagen en paasvakantie) en eindigen op zaterdag 31 mei 2025.

LOCATIE

  De Veerman | Marialei 25, 2018 Antwerpen
Toon op kaart


DETAILS

❯   Moeilijkheidsgraad 1-2: Voor alle niveaus

❯   Leeftijdgrens: 18 tot 65+ jaar

❯   Deelnemers: Min. 6 – max. 20

❯   Taal: Nederlands


Deelnamevoorwaarden

De Nederlandse taal beheersen.
Voor alle leeftijden vanaf 18 tot 65+ jaar.

Is je wilskracht groot en wil je veel tijd investeren in je passie theater/acteren ?
Dan hebben we verschillende formules in de vorm van combitrajecten met aantrekkelijke voordeeltarieven.

COMBITRAJECT 1

THEATER + WORKSHOPS FYSIEK THEATER
Combineer het Halfjaar Traject: Theater met een 3-delige workshop Fysiek Theater
en bespaar 6% € 35.

COMBITRAJECT 2

THEATER + BEWEGINGSTHEATER
Combineer het Halfjaar Traject: Theater met een Halfjaar Traject: Bewegingstheater
en bespaar 15% € 135.

COMBITRAJECT 3

THEATER + BEWEGINGSTHEATER + WORKSHOPS FYSIEK THEATER
Combineer het allemaal en bespaar 20% € 235.

Je kan inschrijven t/m 10/01/2025. Plaatsen zijn beperkt.

Voor een kansentarief (20% korting) mail je een recent attest verhoogde tegemoetkoming naar info@animavinctum.com.

Het bedrag van de aanbetaling is een voorschot op het lesgeld en wordt betaald voor de aanvang van de eerste lesdag. De inschrijving is pas definitief na ontvangst van de aanbetaling.

*Aanbetalingen worden niet teruggestort in geval van annulatie.
Na je online-aanbetaling op de inschrijving ontvang je een mail met je inschrijvingsbewijs.

Halfjaar Traject: Theater | Anima Vinctum | theateropleiding antwerpen

Dave Wiggers

Psychotraining & Improvisatie

De lessen van het halfjaar traject worden gedoceerd door Dave Wiggers. Dave is een ervaringsdeskundige theatermaker, regisseur en dramadocent. Hij is de oprichter van vzw Anima Vinctum waar hij sinds 2014 actief is als productieleider, regisseur, schrijver en docent.

Lees meer over Dave  ❯

Halfjaar Traject: Theater | Anima Vinctum | theateropleiding antwerpen

Jacques De Bock

Tekstinterpretatie & Monoloogleer

De lessen worden mede gedoceerd door Jacques De Bock. Jacques is een ervaren pedagogisch gevormd theatermaker met ruim 40 jaar ervaring als acteur en docent. Hij volgde de opleiding bij Open Living Theater en is medestichter van Theater Vonk.

Lees meer over Jacques  ❯

Halfjaar Traject: Theater | Anima Vinctum | theateropleiding antwerpen

Anna Tenta

Gelaat- en lichaamstaal

De lessen worden mede gedoceerd door Anna Tenta. Anna is een meertalige Oostenrijks/Zwitserse actrice en voormalig professioneel danseres. Tegenwoordig werkt ze als actrice voor film- en tv-producties in heel Europa.

Lees meer over Anna  ❯

Halfjaar Traject: Theater | Anima Vinctum | theateropleiding antwerpen

Michiel Van Opstal

Fysiek Theater

De 3-delige workshopreeks Fysiek Theater wordt gedoceerd door Michiel Van Opstal. Michiel studeerde in 2023 af aan de Toneelacademie van Maastricht als regisseur en theaterdocent. Hij vult zijn fascinaties voor theater en literatuur aan met muziek en beweging.

Lees meer over Michiel  ❯

theateropleiding antwerpen
Driejarig Traject: Theater & Productie
MEER INFO ❯❯
theateropleiding antwerpen jaartraject theater anima vinctum
Jaartraject: Theater
MEER INFO ❯❯
jaartraject theatercreatie theateropleiding antwerpen anima vinctum
Jaartraject: Theatercreatie
MEER INFO ❯❯
Bewegingstheater Antwerpen
Halfjaar Traject: Bewegingstheater
MEER INFO ❯❯
Improvisatietheater Kinderen
Halfjaar Traject: Improvisatietheater Kinderen
MEER INFO ❯❯